BDSM Group

به وبلاگ گروه B.D.S.M خوش آمدید.

BDSM Group

به وبلاگ گروه B.D.S.M خوش آمدید.

آموزش ++C


++ و -- پیشوندی و پسوندی

در برنامه نویسی C و Pascal  ، هرگاه بخواهیم به مقدار یک متغیر صحیح ، یک واحد اضافه کنیم و یا یک واحد از آن کم کنیم ، می بایست به روش زیر عمل کنیم :

  count = count + 1 ;                       count = count - 1 ;

اما ++C این قابلیت را اضافه کرده تا بتوان با عملگر های ++ و -- این عملیات را به سادگی زیر تغییر داد :( در برنامه های امروزی C بسیار از این قابلیت استفاده شده اما در واقع این عملگر مربوط به زبان ++C است و نباید آنرا جزوی از C دانست )

  count ++ ;                                    count -- ;

در واقع عملگر ++ یک واحد به متغیر اضافه می کند و -- یک واحد از متغیر می کاهد . اما این دو عملگر به شکل زیر نیز استفاده می شوند :

  ++ count ;                                    -- count ;

در دو طریقه استفاده از این دو عملگر ، که در بالا آمده ، نتیجه یکیست . پس براستی چرا این دو عملگر برای ++C هم پیشوندی و هم پسوندی تعریف شده اند ؟

در کاربرد این دو عملگر ، برای یک متغیر ، فرقی نمی کند که قبل یا بعد از متغیر استفاده شوند . اما نتیجه زمانی متفاوت خواهد بود که این دو عملگر و عملوند آنها در یک دستور انتساب یا مقایسه شرکت کنند . به طور کلی استفاده از دو روش بالا در کنار سایر دستورات نتیجه متفاوتی بدست می دهد .
اما این موضوع اصلا چیز پیچیده ای نیست . زمانی که این عملگر ها بعد از متغیر بکار می روند ، آن متغیر ابتدا در انتساب یا مقایسه شرکت می کند و پس از آن ، عمل کاهش یا افزایش بر روی متغیر صورت می گیرد. زمانی هم که عملگر قبل از متغیر قرار گیرد ، ابتدا بر روی متغیر اعمال می شود و سپس آن متغیر در دستور مربوطه با مقدار جدید خود جای می گیرد.

برای درک کاملتر مفهوم پیشوندی و پسوندی بودن عملگر های ++ و -- به مثال ساده زیر توجه فرمایید :

 

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی شنبه 9 مهر‌ماه سال 1384 ساعت 11:59

وبلاگ خوبی دارید اگه میشه از اول اول یعنی از مقدمات شروع کنید .
مر۳۰

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد